zondag 30 november 2014

berlinde

Al van Berlinde De Bruyckere gehoord? Je kent misschien wel haar installaties/kunstwerken met paardenhuiden. Via dat werk heb ik haar leren kennen. Op dit moment is er een prachtige overzichtstentoonstelling in het S.M.A.K in ons mooie Gent. Wat zou ik daar toch graag terug willen wonen, dan zijn alle mooie dingen vlakbij. Uiteindelijk is het maar een uurtje rijden vanuit Herentals, en parkeerplaats is er vlakbij.





De meeste werken zijn gemaakt in was, heel aaibaar vind ik (helaas mag je het niet aanraken). Je ziet stukken vlees, in elkaar geweven lichamen, takken, bomen, en dekens.
Eén van de kunstwerken inspireerde me om een groot werk te maken met mijn studenten van het middelbaar. Ik kocht oude dekens in de kringwinkel en kreeg er een aantal van een hele lieve collega en m'n studenten zijn al begonnen. Op dit moment lijkt het erop dat we een grote eenhoorn gaan maken maar dat kan nog veranderen in de loop van het proces


Voor alle duidelijkheid, dit is het werk van Berlinde en niet van mijn studenten.

Wat ik wel eens zou willen weten van jullie. Is de drempel om naar een museum ook zo groot?

2 opmerkingen:

  1. Poeh... Ontzettend knap werk, maar voor mij ook erg heftig (ik heb jaren en jaren paard gereden). Kunst moet je raken; nou dat doet dit zeker!
    Ik snap wat je bedoelt. Er staan nog musea op mijn verlanglijstje, maar op de één of andere manier is iets anders altijd belangrijker. Behalve als we op vakantie zijn. Dan is er meer rust in het hoofd en pikken we graag af en toe een museum mee.
    Jammer eigenlijk hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik een museumjaarkaart had zocht ik onbekende musea juist op als ik ergens was. Gewoon eventjes kijken! Dat was fijn, maar ik heb hen uit kostenoverwegingen laten aflopen. Binnenkort neem ik hem weer, eens zien waar ik dan kom!

    Heftig werk idd, ik ken het al wel uit de media.

    BeantwoordenVerwijderen